ADVISEUR LOGISTIEK
  • Meer gewicht per lading
  • Beperkte tolheffing
  • Geen Rijbeperkingen
  • Vermijden van congestie
  • Milieuvriendelijk
  • Uitstekende prijs-kwaliteit

  • Logistieke dienstverlening

    Business Developement
    Benchmarking transport
    Betonfabrikanten
    Duurzaam Transport
    Ecocombi / LZV
    Herstructurering
    Interim Manager
    Intermodal transport
    Inkoop transport
    IT Projecten
    Juridisch advies
    Marketing / Verkoop
    Multimodaal vervoer
    Procurement / Contracten
    Supply Chain Management
    Tendering transport
    Transport Consultancy
    Windenergie
    Wagenpark
    Workshop Marketing
    Zwaar transport

    Recente Projecten

    2016 Contract en tender expert Afrika
    2015, Tender Transport en Kraan
    2015, Tendering Zwaartransport
    2015, Interim Tendermanager Transport
    2014, Transport Manager Inter East
    2014, Interim Logistiek Manager
    2014, Transport Consultant Wasserij
    2013, Speciaal Transport Gutmann

    Documenten

    CV Bouwe van der Meer Englisch
    CV Bouwe van der Meer German
    CV Bouwe van der Meer Dutch

     

    Wat is intermodaal transport?

    Intermodaal transport is een vorm van multimodaal transport, waarbij goederen met meerdere vervoersmiddelen (modaliteiten) worden getransporteerd, met als verschil dat de goederen niet afzonderlijk maar met behulp van een laadeenheid worden omgeladen. Het gaat hierbij om transport van goederen in (zee)containers, wissellaadbakken en opleggers. Indien voor een groot deel van de afstand wordt afgelegd per trein of schip en alleen voor het voor- en natransport gebruik wordt gemaakt van wegvervoer, dan spreekt men ook wel van gecombineerd transport.

    Voordelen intermodaal transport

    • Meer gewicht per lading (28-30 ton laadvermogen)
    • Beperkte tolheffing
    • Rijbeperkingen (rijtijden wet) spelen nagenoeg geen rol
    • Vermijden van congestie op het wegennet
    • Milieuvriendelijk
    • Uitstekende prijs-kwaliteit verhouding

    Laadeenheden intermodaal transport

    Er zijn een groot aantal verschillende vormen van intermodaal transport. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende soorten laadeenheden en de manier waarop deze vervoerd worden. Een eerste opsplitsing valt te maken tussen het transport van opleggers en het transport van andere laadeenheden (zonder eigen wielen).

    Opleggers voor intermodaal

    Voor transport van opleggers met een andere modaliteit dan het wegvervoer zijn er twee mogelijkheden, namelijk begeleid of onbegeleid (gecombineerd) transport. Bij de eerste wordt de gehele vrachtwagen vervoerd. Het gaat hier dan om trekker + oplegger inclusief chauffeur. Per spoor is dit de Rollende Landstraße of autopendeltreinen zoals de Eurotunnel Le Shuttle, over water gaat het om Roll-on-roll-offschepen. Bij onbegeleid vervoer wordt alleen de oplegger getransporteerd. Bij spoorvervoer worden de opleggers, indien ze kraanbaar zijn, in speciale spoorwagens (Taschenwagen) getakeld. Niet-kraanbare opleggers vereisen een special systeem, bijvoorbeeld Modalohr of CargoBeamer.

    Zeecontainers voor intermodaal

    Er bestaan veel soorten laadeenheden, in veel verschillende lengte en een paar verschillende breedtes. Een belangrijke categorie zijn de zeecontainers, ook wel ISO-containers genoemd, naar de normen waaraan ze moeten voldoen. De variatie hierin is beperkt, er zijn maar een paar lengtes toegestaan en de breedte ligt vast op 8 foot (2,438 m). Deze standaardisatie heeft er voor gezorgd dat dergelijke laadeenheden wereldwijd gebruikt worden. Voor intermodaal transport over zee wordt daarom bijna geen ander soort laadeenheden gebruikt. Voor containerschepen is het praktisch dat alle eenheden eenzelfde breedte hebben, zodat deze goed en veilig in het laadruim kunnen staan.

    Wissellaadbakken voor intermodaal

    Om verschillende redenen, vaak omdat de maatvoering te beperkend is, wordt afgeweken van de ISO-normen. Deze laadeenheden worden wissellaadbakken genoemd. Er bestaan zeer veel verschillende uitvoeringen, de varianten die voor intermodaal vervoer gebruikt worden kunnen worden onderverdeeld in drie groepen, afhankelijk van hoe deze eenheden kunnen worden verladen.

    Bij vervoer over de weg, per spoor en soms per binnenvaartschip, is het mogelijk om eenheden te gebruiken die breder zijn dan zeecontainers, met als voordeel dat de grotere binnenmaten een efficiëntere belading met (euro-)pallets mogelijk maakt. Ook zijn er veel meer lengtematen mogelijk. Een deel van de laadeenheden is van bovenaf kraanbaar doordat zij bevestigingspuntentwistlocks hebben aan de bovenzijde, op dezelfde maten als ISO-containers. Een ander deel is alleen van onderaf kraanbaar, op dezelfde wijze als kraanbare opleggers. Beide groepen hebben gaten voor twistlocks op de hoeken en op de maten volgens de ISO-norm, waardoor zeecontainers en wissellaadbakken allemaal op dezelfde containerwagens vervoerd kunnen worden.

    Conclusie intermodaal transport

    Intermodaal transport houdt in dat er meerdere modaliteiten (transportmiddelen) ingezet worden voor een transport van A naar B. Denk hierbij aan de inzet van binnenvaart, spoor, shortsea en wegvervoer. Voorwaarde bij intermodaal transport is dat de goederen van modaliteit wisselen, maar wel in dezelfde "verpakking" (container, wissellaadbak, oplegger) blijven. Het voordeel van intermodaal transport is dat transportstromen zoveel mogelijk samen worden gebundeld. Hierdoor ontstaan dikke goederenstromen die tussen de zeehavens en het achterland vervoerd worden door bijvoorbeeld binnenvaart of spoor. Vanaf de terminals verzorgt het wegvervoer het voor- of natransport.

    Adviseur of consultant intermodaal transport

    Zoekt u een adviseur, consultant of zelfs een interim manager met expertise in intermodaal transport? Ik heb als transportdeskundige meer dan 20 jaar ervaring in wereldwijd transport en op hoog nivo intermodale trajecten ontwikkelt en georganiseerd. Voor een vrijblijvende afspraak kunt u contact mij opnemen.

    Van der Meer Advies

    Powered by
    Bouwe van der Meer
    KVK Leeuwarden: 011.177.76
    VAT number: NL001456161B03

    Office

    Rozenbergswijk 21 8411 KN JUBBEGA
    The Netherlands
    Phone: +31 6 46 84 23 31
    info@interim-xl.com

    Other Websites

    Interim-xl.de
    Interim-xl.com
    Breakbulk-logisics.com
    Vandermeer-advies.nl

    Other links

    Tender Consultancy
    Schwertransport Schulung
    Schwertransport Seminar
    Ihr Einkaufsberater